VOLTA PER ANDORRA (travessa d'estiu)

Del 3 al 12 d'agost de 2018

Del 3 al 12 d’agost farem mitja volta al principat d’Andorra, seguint les muntanyes pirinenques que l’encerclen. Durant 8 etapes, pernoctant en refugis de muntanya, donarem mitja volta al país. Començarem la ruta per la frontera de la farga de Moles i seguirem un itinerari transfronterer de sud a nord, en sentit horari, a cavall entre Andorra, l’Alt Urgell, el Pallars Sobirà i l’Ariège

A continuació us donem una relació més detallada de les etapes de la travessa:

3 d’agost.Valls d’en Valira. Arribada

Barcelona-per la Diagonal-C16-Terrassa-C16-Manresa-Súria-Cardona-C55-Solsona-C26-C14-Oliana-Coll de n’Argó-N260-La Seu d’Urgell-N145-Valls d’en Valira-Farga de Moles

Sortint de Barcelona, arribarem al camping, a Valls d’en Valira, porta del principat. Anirem a Engolasters i dinarem a prop a l’aire lliure, a un indret molt bonic.

Esmorzar: pel camí a un lloc convingut.

Dinar: de pícnic.

Del 3 al 4 d’agost. Nit a Andorra la Vella

Andorra la Vella i voltants-hotel Núria

El dia 3 al vespre portarem al menys un cotxe a Soldeu.

Nit a l’hotel Núria, a Andorra la Vella.

Esmorzar: a l’hotel.

Dinar: de pícnic.

Sopar. a prop d’Andorra la Vella o allà mateix. A decidir.

4 d’agost. Fontaneda-Civis-Ars-Ras de Conques.

Fontaneda-Coll de Rep-Borda del Moixellaire-Coll de la Gallina-Borda de Bonfill-Civís-Ministrells-Ars

Cotes1350>1911>1280>1380>1362>1840m.

Pujada acumulada +1139>+1150m.

Baixada acumulada -631>-650m.

Encara no és una etapa d’alta muntanya, travessant un paisatge de poblets i llogarrets. Trams de pista i carretera asfaltada. Arribarem a Fontaneda amb els cotxes que no hagim portat a Soldeu el dia anterior.Emprendrem el camí des de Fontaneda (1320m), amb la qual ens estalviem 400m de desnivell per paratges de carrasques sense cap altre interès. Caminarem cap al sud per carretera fins el coll de Rep (1450m), on agafarem una pista a mà dreta que puja suaument pel vessant nord del pic del Cussol. Arribats a la borda del Moixellaire, el pendent es fa més pronunciat i la pista fa unes marrades fins assolir el coll de la Gallina (1911m), on arriba una carretera asfaltada provinenet del sanctuari de Canòlic. La pista fa baixada, entrant a Catalunya. Passa per la borda de Bonfill fins entrar al petit poble de Civís (1540m). Seguint per carretera asfaltada i havent travessat una zona de revolts, agafarem a mà esquerra una pista que passa pel damunt d’un riu i es troba amb un grup de cases; Ministrells (1380m). Per un camí més aviat planer, anirem fins al poble d’Ars (1362m). Cal ressenyar el campanar romànic rodó del poble. Seguirem la pista fins arribar al regugi de Ras deConques. Estalviarem fer algunes marrades a l’inici d’aquest tram de camí.

Esmorzar: al voltant del coll de la Gallina. Tindrem aigua una mica abans, a la font   dels Coms.

Dinar: al poble d’Ars, on segurament trobarem una font.

Dificultat: mitjana (***)

5 d’agost. Ras de Conques-Ós de Civis.

Ras de Conques-Coll de Ras-Coll del Món-Coll de la Quell-Bordes de Servella-Hotel la font-Ós de Civís-Collada de Montaner-Sispony-Bordes de Fenerols

Cotes 1850>2041>1865>2160>1800>1932>1650m.

Pujada acumulada +618m.

Baixada acumulada -818m.

Etapa de dificultat mitjana. Supera a algún punt els 2000m. Una part del recorregut es fa per pista. Sortint del refugi de Ras de Conques (1835m), arribarem a la cruïlla del coll del Ras (1907m). Una altra pista no en tan bon estat, cap a la dreta i en direcció nord, ens conduirà a una collada propera (1962m). Carenejarem en direcció est fins arribar a un turó proper (2041m) i hi passarem sense perdre alçada pel vessant nord, a fi efecte d’evitar pujar al cap de la devesa. Després d’una curta baixada serem al coll del Món (1930m). Hi trobarem una pista forestal provinent de Civís, però nosaltres seguirem recte per pujar el serrat que s’alça davant, fins al tossal anomenat el Llampu (2022m). Una mica més tard, una altra pista forestal ens durà al coll de la Quell (2160m). Baixarem per la vora d’un barranc uns 150m i seguirem la pista a mà dreta, fins a les bordes de Servella. Al serrat proper hi ha un trencall que comunica amb una pista a mà dreta. Devallant, arribarem a l’hotel La Font (1640m).

Esmorzar:

Dinar: a les bordes de Servellà. Hi haurà aigua.

Dificultat: baixa (**)

6 d’agost. Ós de Civís-Comapedrosa.

Hotel la Font-Ós de Civís-bordes de Setúria-coll de la Botella-serrat dels Corrals-port Negre-port Vell-Portella de Sanfonts-font dels Miquelets-bassa de les Granotes-Comapedrosa

Cotes 1650>1495>2581>2260m.

Pujada acumulada +1086m.

Baixada acumulada -576m.

Primera etapa plenament d’alta muntanya, tot i no ser gaire complicada. La ruta és de pujada suau i sostinguda, amb un tram central molt carener que ens permetrà gaudir de bones vistes. De l’hotel la Font (1650m), on haurem pernoctat, seguirem a l’est i baixarem a Civís (1485m).Abaix queda el poble andorrà de Sispony (1325m) (no hi baixarem). Ós de Civís té la particularitat de ser l’únic municipi català amb accés exclusivament des d’Andorra. No té cap local comercial i és d’ìnductable encant. Del nucli de població surt un camí que s’enfila pel vessant opossat d’on hem vingut. Després de fer alguna marrada, una altra pista secundària surt a mà esquerra cap al nord (1620m). Després de passar vora un petit embassament, travessem el riu i, en terreny més obert, trobem la borda del Soldat (1794m). La pista s’acaba amunt, a la frontera amb Andorra (1862m). Ara el terreny que trobarem és més aspre i de pujada evident fins a les bordes de Setúria (1890m), emmig d’un paratge de prat alpí. Per pista seguirem fins al coll de la Botella (2069m), on trobarem la carretera que duu fins al port fronterer de Cabús. Seguirem la carretera al llarg d’un quilòmetre. En passats per un aparcament el GRP es desvia a la dreta i guanya 300m d’alçada al pujar pel serrat dels Corrals. A cota 2475m el camí gira a nordest estalviant-nos la pujada al pic de l’Alt de la Capa. Arribarem al port Negre (2454m) i després al port Vell (2494m). Tindrem grans vistes de la coma de Setúria i de les muntanyes de Tor. Continuem pujant una mica més per sota del pic del Port Vell i entrarem breument a territori català fins arribar a la portella de Sanfonts (2581m), punt més elevat de la jornada. Anirem de baixada al refugi de Comapedrosa (2260m) tot passant per la font del Miquelets i la bassa de les Granotes.

Pernoctarem al refugi.

Esmorzar: a les bordes de Setúria hi trobarem aigua i gleva.

Dinar: a la font dels Miquelets hi haurà aigua, a prop del refugi. El port Vell és bon lloc per dinar, també.

Dificultat: mitjana (***)

7 d’agost. Comapedrosa-Vallferrera.

Refugi de Comapedrosa-les Canyorques-estany Negre-Comapedrosa (opcional)-portella de Baiau-estanys de Baiau-refugi de Baiaua-estanys d’Escorbes-Socalma-pla d’Arcalís-pla de Boet-pont de Boet-barranc d’Areste-refugi de Vallferrera

Cotes 2260>2756>1850>1940m.

Pujada acumulada +586m (+769m, si es puja al Comapedrosa)

Baixada acumulada -906m (-1089m si es puja al Comapedrosa)

Etapa d’alta muntanya que travessa paratges molt bells. Sempre circula pel GR11 i no presenta gran dificultat. Hi ha l’opció de fer el cim cimer d’Andorra; el Comapedrosa.

Sortits del refugi (2260m), el GR11 puja fins les Canyorques (2505m) i allà gira cap al nord fins arribar a l’estany Negre (2627m). A mà dreta, la ruta que careneja fins al cim del Comapedrosa (2939m). Pels qui no vulguin enfilar-s’hi, passat l’estany, el camí puja al port de Baiau (2756m). Qui hagi pujat al cim es pot incorporar al GR11 abans del port de Baiau. Passada la portella, entrem a Catalunya i el camí fa baixada. Aviat serem als dos estanys de Baiau i el refugi entre amdós (2517m). Deixant a mà dreta l’estanyol de Baiau, baixarem als estanys d’Escorbes (2372m). Entrem en dominis boscosos d’arbrat cada vegada més atapeït i ens trobem a la Socalma (2149m) i el pla d’Arcalís (2022m). Baixem cap al pla de Boet (1871m) i el pont de Boet (1850m). Travessem el riu pel pont i pujarem breument una pista estreta fins al refugi de Vallferrera (1950m), havent travessat el barranc d’Areste.

Esmorzar: vora l’estany Negre.

Dinar: a la Socalma o al pla d’Arcalís.

Dificultat: baixa (**) sense pujar el Comapedro

8 d’agost. Vallferrera-Fourcat.

Refugi de Vallferrera-pla de Boet- Pletiu Gran-port de Boet-estany de Madecorba-cabana del Rat-port del Rat-coma del Rat-estació d’esquí d’Ordino-Arcalís-estanys de Tristaina-port de l’Arbella-estany de la Goella-refugi de Fourcat

Cotes 1940>1850>2520>2000>2537>2220>2603>2405>2484>2445m.

Pujada acumulada +1669m.

Baixada acumulada -1164m.

Etapa variada i llarga. Passa per tres estats i supera tres colls. És l’etapa reina de la sortida. Tot i la duresa, no hi ha grans alçaries a assolir i el perfil de ruta no és gaire accidentat.

Sortirem de Vallferrera (1950m) de baixada al pont de Boet (1850m). Agafarem el GR11 direcció est, retornant al camí del dia anterior, i poc després, al pla de Boet, travessarem el riu i emprendrem la pujada tot passant per la cabana de Boet. Seguirem la HRP (alta ruta pirinenca). La pendent es fa més pronunciada fins arribar al Pletiu Gran (2068m) on, després d’un terreny planer, el camí puja ràpidament fent marrades. Ascendint sempre en direcció est s’arriba al port de Boet (2511m). Deixem el camí que baixa a l’estany de la Socarana i prenem el que hi ha a mà esquerra, menys evident, planejant més estona fins a baixar a l’estany de Medacorba (2199m). Del cantó nordest de l’estany ( no des de la sortida d’aigües de l’estany), prenem el camí que baixa no més de 200m fins a la pista (2005m). Agafem la pista cap a la dreta per arribar a la cabana del Rat (2110m). Ara el cami puja uns doscents metres seguint el riu i gira a la dreta per ascendir el port del Rat (2537m), entrant a territori andorrà.El camí baixa cap al nord per la coma de Rat i travessa les instal.lacions de les pistes de l’estació d’esquí d’Ordino-Arcalís. En travessant diversos cops la mateixa pista, comencem a pujar de cota 2255m pera aguanyar un marmelló a 2345m. És el punt d’entrada al circ de Tristaina. Travessarem el riu entre l’estany Primer i el del mig i ascendirem per la vessant de la muntanya deixant l’estany d’Amunt al fons a l’esquerra. Arribarem al port de l’Arbella (2603m), per on entrarem a França. El camí, elevat, passa al damunt de l’estany d’Arbella fins arribar a l’estany de la Goella (2405m). A la cruïlla, agafarem el camí de l’esquerra i després de superar un petit coll (2484m) davallarem  suaument fins al refugi de l’estany de Fourcat (2445m), situat entre els dos estanys que duen aquest nom; al sud el més gran, al nord el petit.

Esmorzar: a l’estany de Medacorba.

Dinar: als estanys de Tristaina o l’estany de l’Arbella, segons la marxa.

Dificultat: alta (*****)

9 d’agost. Fourcat-Pic de Tristaina.

Refugi de Fourcat

Pujada optativa +500m.

Estada de repós a Fourcat. Sortida alternativa puntual al pic de Tristaina.

10 d’agost. Fourcat-Sorteny.

Refugi de Fourcat-estany de Goella-collet de la Coma-pic de Font Blanca-portella de Rialb-planells de Rialb-refugi de Rialb-Grau de la Llosa-refugi e Sorteny

Cotes: 2445>2484>2405>2180>2904>1850>2045>1969m.

Pujada acumulada +958m.

Baixada acumulada -1434m.

Etapa d’alta muntanya, amb un punt d’aventura perquè passarem per indrets poc freqüentats. A algún punt del recorregut haurem de prescindir del camí i guiar-nos per l’oro grafia. És l’única etapa que admet una variant en cas de mal temps; tornant als estanys de Tristaina, baixar a la carretera i seguir-la fins be bé al poblet de Serrat, per girar després a mà esquerra per una carretera secundària que es torna en pista travessant un riu i després en camí que ens guia fins al refugi de Sorteny.

Anem amb l’etapa prevista: sortint del refugi de Fourcat (2445m), resseguim el camí per on havíem vingut fins a l’estany de Goella (2409m) i baixarem el camí que hi ha a mà esquerra fins al fons de la coma. Quan hi arribem, deixarem el camí i travessarem un riu (2292m). Seguirem a cota, cap al sud i després cap a l’est. No pujarem al port de l’estany Esbalçat quan el tinguem a davant. Ans al contrari, anirem més cap a l’est al punt de trobar un rierol (riu de Nyora; potser està sec a aquesta época de l’any) pel curs del qual pujarem el collet de la Coma (2596m). No baixartem al vessant andorrà, sino que seguirem la carena cap al cantó est pujant fins al pic de la Font Blanca (2904m), punt més alt de la jornada. Baixarem  al sud pel serrat fins arribar a la portella de Rialb (2509m). Girarem cap a l’est o a mà esquerra i seguirem baixant a la cabana dels planells de Rialb (2082m) i el refugi no guardat de Rialb (1995m) Seguirem camí riu avall i agafarem un sender que travessa un altre caval (1850m). Aquest camí remunta al Grau de la Llosa (2066m) per  finalment baixar suaument al refugi de Sorteny (1969m).

Esmorzar: vora el riu de Nyora o el collet de la Coma.

Dinar:prop de la cabana dels planells de Rialb.

Dificultat: mitjana-alta (****)

11 d’agost.Sorteny-Pont de Baladosa.

Refugi de Sorteny-collada de Meners-refugi Coms del Jan-collada de les basses de les Salamandres (salamanquesses)-estany de Cabana Sorda-riu de Manegor-pont de la Baladosa

Cotes 1970>2705>2217>2619>1840m.

Pujada acumulada +1137m.

Baixada acumulada -1267m.

Aquesta etapa segueix sempre el GRP i no té grans dificultats, tot i ser molt llarga. És l’única que transita de principi a final per territori andorrà. El fet d’acabar-la al pont de la Baladosa permet escurçar-la un 25%, sense haver de pujar al port d’Incles.

Deixant el refugi de Sorteny (1969m), el camí puja a la collada de Meners (2652m), punt més alt de la jornada. Baixarem a l’estany de Meners de la Coma (2616m) i sota el bony de la Pala de Jan, arribarem al refugi no guardat dels Coms de Jan (2217m). El camí comença a pujar fins a la collada de les Pales de les Basses de les Salamandres (o salamanquesses)(2619m). Tornem a baixar a l’estany de la cabana Sorda (2295m), amb un refugi no guardat a la seva riba. Encara baixarem més al punt de trobar el riu de Manegor (2038m) i seguirem llavors riu avall per la riba esquerra per acabar a l’aparcament del Pont de la Baladosa (1825m). Anem en cotxe a Meritxell.Pernoctarem a l’hotel Ermita a Meritxell. Mitja pensió. Soparem a l’hotel o avall a Soldeu.

Esmorzar: vora l’estany de Meners de la Coma.

Dinar:a l’estany i refugi de la cabana Sorda.

Dificultat: mitjana-alta (****)

12 d’agost. Meritxell-tornada.

Hotel Ermita, Meritxell-càmping Gran Sol a Montferrer-tornada a Barcelona.

Visita a Meritxell. Baixarem a dinar al càmping Gran Sol de Montferrer. Viatge de tornada.

Esmorzar: el 12 esmorzarem a l’hotel.

Dinar: al càmping.Gran Sol de Montferrer. Entre 10-12€ i bones referències.

Cal portar: És una ruta d’alta muntanya, així que caldrà bon calçat, roba d’abric, crema solar, barret, bastons (recomanats), impermeable, tovallola, xancletes, necesser, roba de recanvi, sac de dormir o llençols, lot, cantimplora i queviures pels dinars.

Possibilitat de reservar pícnics als refugis. Sopars i esmorzars als campings i dos dinars adicionals.

Preu: 320,50€ per persona. + benzina + picnics

Desplaçament en cotxes particulars, benzina a repartir i autobús entre Incles i Soldeu i entre Soldeu i Andorra, el dissabte dia onze, de tornada al càmping del primer dia.

A banda menjar fora de la mitja pensió contractada als refugis (i hostal): picnic i àpats en restaurants per sopar les dues nits de càmping.

+20 euros aproximadament del dinar al restaurant el darrer dia.

Inscripció: Abonament a compte de 100 €. Places limitades (màxim de 15 persones). Feu l’ingrés quan abans millor per tal que podem pagar les bestretes que ens demanen, tanquem grup i reserves.

Envieu un mail amb el vostre nom, cognoms, telèfon de contacte, si voleu pícnic i si disposeu de vehicle per a desplaçaments, a la següent adreça electrònica: Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

També us podeu inscriure directament al Casal Lambda. Vocals: Francesc Roca i Aitor Munduate.

DIA LÍMIT DE INSCRIPCIÓ 30 DE JUNY !!

Ingrés: Feu l’ingrés al compte: BBVA-Catalunya Caixa: 2013-0500-11-0212830635, indicant el vostre nom i Andorra2018 com a concepte.

Informació: Al CASAL LAMBDA: Av. del Marquès de l'Argentera, 22, 08003 Barcelona. Tel. 93 319 55 50.

AQUESTA EXCURSIÓ NO INCLOU ASSEGURANÇA EN CAS D’ACCIDENT. L’assegurança corre a càrrec de cadascú. L’organització no assumeix cap responsabilitat pels danys o perjudicis que la pràctica de l’activitat pugui ocasionar a un mateix i/o a tercers.

Grup adherit a la Federació de Entitats Excursionistes de Catalunya

porn

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis. Veure Política